Jedyna oferta w przetargu MZK Konin na dostawy „zielonego” wodoru dla 11 autobusów miejskich zmieściła się w budżecie przeznaczonym na zamówienie podstawowe, ale na razie nie wiadomo, czy pozwoli na pełną realizację części objętej prawem opcji. O zasilanie konińskiej floty wodorowej stara się spółka PAK-PCE BIOPALIWA I WODÓR, proponując dostawy paliwa na lata 2026-2027 z prawem opcji na kolejne dwa lata.
Konin konsekwentnie buduje swój wodorowy projekt w komunikacji miejskiej. MZK szuka dostawcy „zielonego” wodoru, który przez 24 miesiące będzie zasilał 11 autobusów miejskich, z możliwością przedłużenia współpracy do końca 2029 r. Stawką jest nie tylko zapewnienie ciągłości dostaw paliwa, ale też takie ich zorganizowanie, by tankowanie odbywało się wyłącznie w granicach miasta i możliwie blisko zajezdni przy ul. M. Dąbrowskiej, co ma ograniczyć puste przebiegi i ułatwić codzienną eksploatację pojazdów.
Otwarcie ofert
MZK Konin otworzył oferty w przetargu na dostawy „zielonego” wodoru do zasilania 11 autobusów miejskich. W wyznaczonym terminie wpłynęła jedna oferta – złożyła ją firma PAK-PCE BIOPALIWA I WODÓR Sp. z o.o. Proponowana cena za realizację zamówienia podstawowego wynosi 6 974 166,42 zł brutto (5 670 054 zł netto), a za realizację w ramach opcji 7 809 397,92 zł brutto (6 349 104 zł netto). Oferta mieści się w kwocie, jaką zamawiający przeznaczył na ten cel w ramach zamówienia podstawowego 7 259 965,64 zł brutto). Na razie nie wiadomo jednak, jak oferta wygląda w odniesieniu do części objętej prawem opcji – MZK Konin ujawnił bowiem jedynie budżet dotyczący zamówienia podstawowego.
Przypominamy, że zamówienie podstawowe obejmuje 95 940 kg wodoru w okresie 24 miesięcy – od 1.01.2026 do 31.12.2027 r. Zamawiający zastrzega minimalny odbiór 80 000 kg, a dobowy popyt szacuje na około 200 kg. Dodatkowo przewidziano prawo opcji na kolejne 24 miesiące (1.01.2028-31.12.2029) o wolumenie ok. 102 240 kg, na takich samych warunkach technicznych i jakościowych jak w części podstawowej.
Wymagania wobec dostawcy
W obecnym postępowaniu kluczowe są również kwestie lokalizacyjne. MZK wymaga, aby tankowanie odbywało się wyłącznie w granicach administracyjnych Konina – wskazanie miejsca poza miastem skutkuje odrzuceniem oferty. W kryteriach oceny pod uwagę brana jest odległość od zajezdni przy ul. M. Dąbrowskiej 10: do 5 km przyznawane są punkty (20% wagi), natomiast lokalizacja bardziej oddalona – choć wciąż w Koninie – nie otrzymuje punktów w tym kryterium. Dopuszczono rozwiązania stacjonarne i mobilne, w tym tankowanie z trailera, również na terenie zajezdni. Pozostałe 80% oceny to cena; maksymalną liczbę punktów otrzyma oferta z najniższą stawką.
Po stronie wymogów technicznych przewidziano m.in. przyłącze TN-1 H₂ High-Flow, ciśnienie 350 bar zgodnie z SAE J2601 oraz spełnienie norm jakości paliwa SAE J2719 / PN-EN 17124 / ISO 14687:2019. Maksymalne ciśnienie końcowe w butlach określono na 437,5 bar przy 85°C. Dystrybutor musi mieć aktualnie zalegalizowany odmierzacz, a do oferty należy dołączyć kartę charakterystyki, świadectwo lub raport jakości oraz oświadczenie o „zielonym” pochodzeniu wodoru. W trakcie realizacji zamówienia MZK Konin zastrzega sobie prawo do żądania bieżących potwierdzeń parametrów jakościowych paliwa.
Konin w roli pioniera
Bieżący przetarg to nie jedyne działanie wokół inwestycji wodorowych w Koninie. Warto pamiętać, że Konin jest pionierem wykorzystania wodoru w komunikacji miejskiej. To tu w lipcu 2022 r. na linie wyjechał pierwszy w Polsce Solaris Urbino 12 hydrogen, a do 2027 r. miasto ma dysponować już ponad 20 autobusami wodorowymi. W dokumentacji przetargowej wskazano, że zamawiany wodór ma służyć do zasilania 11 pojazdów komunikacji miejskiej – bez doprecyzowania, o które konkretnie egzemplarze chodzi.
Równolegle, 16 września 2025 r., podpisano umowę na budowę nowej zajezdni MZK przy ul. Brunatnej, z własną instalacją produkcji i tankowania wodoru. Inwestycja ma docelowo ograniczyć puste przebiegi i uniezależnić spółkę od zewnętrznych punktów tankowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.